Jak zachować dobrą formę fizyczną?

Zachowanie sprawności fizycznej, zdrowia i odpowiedniej sylwetki wcale nie musi oznaczać katorżniczych treningów ani restrykcyjnej diety. Ważna jest konsekwencja i codzienne, pozytywne nawyki. Ich naturalnymi wrogami są natomiast pośpiech i lenistwo. Tłumaczenie, że nie mamy czasu na realizowanie zdrowotnego planu, nie jest żadnym usprawiedliwieniem – na rynku dostępnych jest mnóstwo rozwiązań, które wychodzą naprzeciw takim ograniczeniom.

Proste sposoby na dobrą kondycję

bieganieTo, jakie ćwiczenia i plan żywienia powinniśmy wybrać, zależy od efektów, jakie chcemy uzyskać. Jeśli marzymy o idealnej sylwetce, trening będzie wyglądał zupełnie inaczej niż wtedy, kiedy zależy nam po prostu na codziennej sile i utrzymaniu zdrowia. Według www.fit.pl bez względu na to, jakie chcemy uzyskać wyniki, musimy wiedzieć, jak zabrać się za pracę nad sobą: w tym pomóc nam mogą porady dietetyków i trenerów. We wszystkim ważna jest systematyka – także w podejściu do ćwiczeń. Trening należy intensyfikować stopniowo, po pierwsze dlatego, by nie nadwyrężyć mięśni, a po drugie – by się nie zniechęcić. Zanim wybierzemy się na pierwszy bieg, najlepiej przyzwyczaić się do spacerów, a później sukcesywnie zwiększać szybkość i dystanse. Jeśli chcemy wyeliminować z diety niektóre produkty, na przykład nabiał – nie róbmy tego z dnia na dzień. Organizm potrzebuje trochę czasu, żeby przyzwyczaić się do nowej sytuacji. Osobom, które chcą po prostu zachować sprawność, wystarczą trzy-cztery półgodzinne treningi tygodniowo. Nie muszą to być wyszukane układy fitness – można na przykład dwa razy w tygodniu regularnie udawać się na basen. Pływanie angażuje wszystkie mięśnie naszego ciała, jest więc idealnym rozwiązaniem dla osób, którym marzą się proste rozwiązania. Ważne są także spacery. Korzystajmy z okazji do pieszego przebywania dystansów. Czasem wystarczy tylko trochę dalej zaparkować samochód, i już zmuszamy się do codziennego, dotleniającego marszu. Jeśli nie mamy czasu ani wiedzy, żeby przejść na zdrową dietę, można zdecydować się na catering dietetyczny. Według strony goodiefoodie.eu dla osób spędzających dużą część dnia w biurze dobrym rozwiązaniem będzie dieta pudełkowa. Wiele kroków ku odpowiedniemu żywieniu możemy jednak wykonać samodzielnie – na przykład unikając fast foodów.

Fachowy trening

trener osobistyJeśli proste sposoby przestaną nam wystarczać, pomóc może trener osobisty. Lepiej od razu wybrać się do profesjonalisty niż samemu układać plan ćwiczeń na podstawie niesprawdzonych, zasłyszanych informacji. Na stronie www.zacznijcwiczyc.pl można znaleźć informacje, że trener dobierze nam odpowiedni trening, ustali, jaki procent masy mięśniowej powinniśmy dopracować, a jeśli brakuje nam kilogramów i siły, zaleci odpowiednie odżywki na masę. Ci, którzy chcą zachować siłę i sprawność na co dzień, zdecydować się mogą na trening funkcjonalny. Ten, w odróżnieniu od zwykłego treningu, polega na naśladowaniu ruchów, jakie wykonujemy w życiu codziennym. Taki trening wzmacnia całe ciało, ale nie powoduje znacznej poprawy rzeźby. Jeśli zależy nam na tej ostatniej, zdecydujmy się na ćwiczenia pod okiem trenera na siłowni. Nabranie kilograma masy mięśniowej może być znacznie trudniejsze, niż zrzucenie kilkunastu kilogramów masy tłuszczowej. Według strony http://www.jestpompa.pl wspomóc nas mogą odpowiednie odżywki dla sportowców, ale pamiętajmy, że mogą być one jedynie uzupełnieniem pełnowartościowej diety. Ćwiczenia i jedzenie, jakie powinniśmy wybrać, zależą od typu ciała, jaki reprezentuje nasza sylwetka.

Jaki typ sylwetki reprezentuję?

Typ budowy ciałaOpis
Typ endromorficznySzybko przybiera i masę mięśniową, i tłuszcz, który gromadzi się w okolicach brzucha; kolisty kształt sylwetki.
Typ ektomorficznyDrobna budowa ciała, trudności w przybraniu na masie, bardzo szybki metabolizm; wąskie biodra i barki.
Typ mezomorficznyNajrzadziej występujący – szybkie przybieranie masy mięśniowej i szybkie spalanie tłuszczu; szerokie barki i ramiona, wąska talia.

Jak się odżywiać?

zdrowa dieetaW przypadku endomorfika bardzo ważna jest odpowiednia dieta i aktywność fizyczna także poza siłownią. Rower, pływanie, piłka nożna czy inny sport grupowy w wolnym czasie – to idealne rozwiązania. Według artykułów z portalu www.odzywianie.info.pl jego dieta powinna zawierać dużo białka (soja, komosa ryżowa, warzywa strączkowe, produkty pełnoziarniste) i zdrowych tłuszczów (oliwa, olej lniany, awokado, nasiona, orzechy). Ograniczyć powinni za to cukry, produkty wysoko przetworzone i węglowodany. Typ ektomorficzny powinien za to trzymać się zasady: im więcej, tym lepiej. Osoba z takim typem sylwetki powinna jeść posiłki nawet co trzy godziny. Muszą to być jednak stałe pory. Podjadanie między daniami jest niewskazane. Taki system ma na celu zmuszenie organizmu do odkładania składników odżywczych. Endomorfik powinien unikać produktów wysoko przetworzonych, a jeść dania bogate w witaminy, minerały i cukry proste. Ważne w jego diecie będą warzywa i orzechy, warto jednak ograniczyć owoce. Mezomorfik powinien natomiast pamiętać o uzupełnianiu płynów i witamin.

Podsumowanie

Żeby zachować sprawność i zdrowie, należy przede wszystkim słuchać swojego ciała i znać jego potrzeby. Jeśli decydujemy się na intensywne ćwiczenia, koniecznie róbmy to pod okiem specjalisty. Systematyczność, nawyk aktywnego spędzania czasu i unikania wysoko przetworzonych, niezdrowych produktów, pomogą nam zachować sprawność na długo, a dzięki temu – bez zdrowotnych przeszkód cieszyć się życiem.   

1 thought on “Jak zachować dobrą formę fizyczną?

  1. Milena

    wiadomo, że jeśli będzie się wcinało tłuste jedzenie, czy kebaby, to zawsze podczas ćwiczeń się odczują tą złą dietę, i nigdy nasza sprawność nie będzie taka, jak osób, które odżywiają się zdrowo i odpowiednio do zdrowego trybu życia.

Dodaj komentarz