Robiąc zakupy z reguły nie zauważamy tego, że sposób w jakim poruszamy się po sklepie nie jest przypadkowy. Zapewne wielu z Państwa jest teraz nieco zszokowanych bowiem wydaje się Państwu, że sami decydujecie o tym między którymi regałami się poruszacie. Otóż niekoniecznie jest to prawdą bowiem odpowiednie ulokowanie towarów powoduje, że chodzimy po pewnych ścieżkach.
Skuteczne zachęcanie do zakupów
Nawiązując do wstępu weźmy od razu pod uwagę pewien przykład. Wyobraźmy sobie, że chcą Państwo kupić płatki kukurydziane i w związku z tym idą Państwo w stronę odpowiedniego regału. Wybierając płatki od razu myślimy o mleku, prawda? Zapewne mało osób zauważa, że najczęściej stoi ono na regałach w pobliżu wspomnianych płatków. Jest to tylko jeden z tysiąca takich przykładów ale obrazuje on że rozmieszczenie towaru w sklepie ma ogromne znaczenie. Chodzi tu zarówno o znaczenie dla klienta, który przecież chce zakupy zrobić szybko i skutecznie ale również dla właściciela sklepu, który na tych klientach zarabia. Żeby odpowiednio ulokować produkty spożywcze w sklepach konieczne jest posiadanie pewnej wiedzy związanej z ludzkim postrzeganiem rzeczywistości. Dobry sprzedawca musi wiedzieć po jakie produkty klienci najczęściej do sklepu przychodzą i musi on te towary wyeksponować. W ich bliskim położeniu powinno znaleźć się coś z tym towarem powiązanego (tak jak wspomniane płatki i mleko) dzięki czemu klient nie będzie musiał się zastanawiać co jeszcze musi kupić.
Ogólnie rzecz biorąc nawet sobie nie zdajemy sprawy z tego jak jesteśmy sterowani podczas chodzenia po sklepach. Wbrew pozorom to właśnie sprzedawcy wytyczają nam ścieżki po których w tym sklepie chodzimy. Dzięki takim zabiegom sklepy mogą bardzo dużo zyskać a klient niekiedy kupi więcej niż potrzebuje.